08 oktober 2014

Maurice Braspenning #2


Running Around In Circles, Maurice Braspenning in zijn atelier, Leiden.

"Tijdens de zoektocht naar het portret en waar het mij om te doen is, ben ik op StopMotion film gestuit.
Het idee van een tijdgebonden document, in plaats van een stilstaand beeld, en het sureële karakter ervan spreekt mij erg aan en ik ben me er meer in gaan verdiepen.
In eerste instantie was de StopMotion een registratie van het werkproces. Het is nu uitgegroeid tot het werk, zoals in 'Running Around In Circles', waarbij het getekende zelfportret totaal verdwenen is en de film het werk is geworden.
In ‘Running Aound In Circles’ zie je de kunstenaar een muur in zijn studio zwart sauzen, om er vervolgens met wit potlood en spuitbus een groot zelfportret op te tekenen. Maar uit eindelijk is het alleen de clip die overblijft als tastbaar bewijs van de actie


Lynch

"In the old flowerfactory ( de Meelfabriek ) that is going to be renovated by achitect Peter Zumthor in Leiden, I worked for several month's on 5 portraits of independent moviemakers. They are filmed portrait's.
Clint Eastwood, Martin Scorsese, David Linch, Jim Jarmusch, Tim Burton. These short films will be showed at LIFF, Leiden International Film Festival. 31okt. / 9 nov.Leiden Netherlands"


Zumthor

"Het uitgangspunt van mijn werk is wit krijt of potlood op een zwart schoolbordondergrond. De ene keer op paneel maar steeds vaker ook 'site specific'. Zoals de tekening van Peter Zumthor, die ik op een muur van de Meelfabriek in Leiden heb gemaakt.
De Meelfabriek is een groot monumentaal gebouw, dat de Zwitserse architect Peter Zumthor een nieuw nieuw leven in gaat blazen.
In dit pand heb ik op een wand van 4,5 meter hoog en 11 meter breed het hoofd van Zumthor getekend, dat ik als een grote hellende zwerfkei heb klemgezet tussen de vloer en het plafond. Tijdens de renovatie van de Meelfabriek gaan de muren, met de tekening erop, eruit. Om zijn plannen te realiseren moet de architect dus zijn eigen hoofd er tussenuit slopen." (bron: Vimeo)

> Maurice Braspenning

Geen opmerkingen:

Een reactie posten