30 mei 2006

Michaplast #2

"144 landschapjes per dag" (vervolg)

"Ik mocht een voorbeeld uitkiezen en ik koos een echt Hollands landschap: links een kapmolen aan een plas, rechts bomen en rietpluimen en ervoor een roeibootje waarin een hengelaar zat te vissen. In het midden een open ruimte; je keek over het water en in de verte zag je het silhouet van een dorp, de horizon met bomen en een spits kerktorentje. De eerste dag besteedde ik uitsluitend aan de wolkenlucht. Niet zo eenvoudig, maar na lang experimenteren lukte mij luchten à la Voerman te maken (Jan Voerman, kunstschilder, leefde van 1875 tot 1941 en was bekend door zijn aquarellen en schilderijen: landschappen met vaak prachtige wolkenluchten en door de Verkadeplaatjes). Ten slotte kreeg ik grote behendigheid in het schilderen van wolken - ze dreven zo te zeggen van het paneel af - en in het halen van een produktie van 36 per dag. Een kwartje per stuk, negen gulden per dag, voor die tijd niet eens zo'n slecht dagloon.
Wij schilderden zoals andere mensen breien of aardappelen schillen, en voerden levendige gesprekken. De kunst was ook 36 keer dezelfde dingen in dezelfde kleur te maken, zodat je maar één keer hoefde te mengen. Dat gaat vervelen en ik vroeg en kreeg toestemming een stilleven naar eigen idee te maken: een witte porseleinen fruitschaal op sierlijke voet, groene peren, blozende appels, een citroen en een tros blauwe druiven erop en dit tegen de achtergrond van een fluwelen lap. Dat waas op die druiven en de stofuitdrukking van het fluweel waren moeilijk weer te geven en het kostte mij een half dagloon om het te krijgen.
Als de schilderijtjes droog waren, werden ze in een ander lokaal in lijsten getikt en vakkundig in kisten gepakt. voor zover wij wisten gingen ze dan naar Beieren, Oostenrijk en Westfalen."
(Uit: "Waar Het Gebeurde", Jan Willem Holsbergen (tekst) en Sjoerd Holsbergen (foto's))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten